
Waarom pas je hem aan?
Beroepsverenigingen, de Rijksoverheid en het RIVM hebben handvatten gegeven voor het maken van een protocol. Maar jouw bedrijf is anders en jouw klanten ook dus een standaard protocol aan de hand van voorschriften is niet geschikt. Dan maak je toch je eigen protocol? Hieronder lees je wat je i.i.g. moet doen vanuit het oogpunt communicatie.
Wat zijn de belangrijkste punten voor het toespitsen van een protocol op jouw bedrijf?
1. Pas het document aan aan jouw huisstijl door kleur, lettertype, logo en bedrijfsnaam toe te voegen.
2. Pas de tekst aan aan de schrijfstijl die je naar jouw klanten hanteert. Iets zakelijker mag als het gaat om een speciale zaak zoals covid-19.
3. Haal alle informatie die niet van toepassing is voor jou bedrijf of klanten uit het standaard document.
4. Geef duidelijk aan wat jij verwacht van je klanten of wat jij doet ter bescherming van jouw klanten.
5. Maak gebruik van duidelijke communicatie (draai er niet teveel omheen)
6. Maak gebruik van al bekende iconen en afbeeldingen. In een iets andere vorm of kleur is natuurlijk prima, maar handig is om in dit geval gebruik te maken van de RIVM tekens en niet zelf iets totaal anders te bedenken.
Origineel zijn is goed, maar in deze communicatievorm niet handig.
Miscommunicatie ligt dan op de loer.
Bekijk hier het gepersonaliseerde protocol van De Alkenhorst. Zij hebben gekozen voor een zakelijke benadering en met zeer uitgebreid aantal voorschriften. Niet alle tips zijn verwerkt maar dat blijft natuurlijk ook eigen keus.
Naast protocollen zijn er in veel gevallen ook poster en stickers nodig. De website moet aangepast met de nieuwe updates, er moeten nieuwsbrieven verstuurd worden en op Facebook gecommuniceerd. Iedereen moet natuurlijk weten wat de huidige stand van zaken is.
Succes met alles en als je hulp nodig hebt bij één of meerdere van bovenstaande dingen dan sta ik voor je klaar.
#StayStrong #StaySafe